(από το βιβλίο «Πολιτισμός και φυσική επιλογή», εκδόσεις Αρδενίδη, Αθήνα 2003)
του Κων/νου Δημ. Μαρίτσα (από Λάστα Γορτυνίας)
«Τα πρώτα βήματα προς την ανθρώπινη γλώσσα αποτελούν ένα μυστήριο.»
Η γλώσσα επινοήθηκε για να περιγράφουν οι άνδρες τα κατορθώματά τους στις γυναίκες για να επιλεγούν απ’ αυτές για αναπαραγωγή. Και εφόσον ο πολιτισμός είναι η επιβίωση του αδυνάτου, η γλώσσα επινοήθηκε για να περιγράφουν οι (αδύνατοι) άνδρες τα (ψεύτικα) κατορθώματά τους στις γυναίκες για να επιλεγούν απ’ αυτές για αναπαραγωγή. H γλώσσα έγινε κριτήριο επιλογής. Λέγοντας ψέματα, και ο πιο αδύνατος μπορούσε να αναπαραγάγει, αποσπώντας το θαυμασμό – επιλογή των γυναικών. «Στην περίπτωση συστημάτων όπως η γλώσσα, δεν είναι εύκολο ούτε καν να φανταστούμε μια διαδικασία επιλογής που θα μπορούσε να τα έχει δημιουργήσει.» Η διαδικασία είναι ο πολιτισμός, η επιβίωση του αδυνάτου, με κριτήρια επιλογής τη γλώσσα, την ομορφιά και τα δώρα.
«Ίσως», όπως είπε η Lily Tomlin, «ο άνθρωπος επινόησε τη γλώσσα για να ικανοποιήσει τη βαθιά ανάγκη του να παραπονιέται.» Ο άνδρας επινόησε τη γλώσσα για να ικανοποιήσει τη βαθιά ανάγκη του να επιλέγεται για αναπαραγωγή από τις γυναίκες. Με τη γλώσσα, ο άνδρας έλεγε ψέματα για να αναδείξει τον εαυτό του σε ήρωα. Ακριβώς, σκοπός της γλώσσας είναι να λέμε ψέματα. Τι όμορφα το είπε η αλεπού (ζώο, φυσική επιλογή) στον Μικρό Πρίγκιπα (άνθρωπος, πολιτισμός): «Ο λόγος είναι πηγή παρεξηγήσεων.»
Από τη φράση-ψέμα «Εγώ σκότωσα την αρκούδα» ξεκίνησε η γλώσσα. Η φράση περιγράφει την εικόνα, όπου ο άνδρας σκοτώνει την αρκούδα. Κάθε νέο ψέμα, νέα εικόνα, που δημιουργούσε η ανδρική φαντασία, έπρεπε να εκφραστεί με κάτι παλαιό και γνωστό.
Ποια ήταν όμως η πρώτη εικόνα, από την οποία ξεκίνησε η παραπάνω διαδικασία; Τι είχε στη διάθεσή του ο άνδρας για να περιγράψει στη γυναίκα τις εικόνες, που ήθελε να της μεταδώσει; Μόνο το σώμα του. Η πρώτη εικόνα ήταν το (ανδρικό) σώμα: «Επίσης, πρέπει να παρατηρήσουμε ότι, σε όλες τις γλώσσες, το μεγαλύτερο μέρος των εκφράσεων με τις οποίες υποδηλώνουμε τα άψυχα πράγματα είναι δανεισμένες από τις ονομασίες του ανθρώπινου σώματος, από τα διάφορα μέλη του, τις αισθήσεις και τα πάθη: έτσι, κεφαλή λέμε μια κορυφή ή μια έναρξη, πρόσωπο ή ράχη λέγεται για το μπροστά ή το πίσω, κάθε άνοιγμα αποκαλείται στόμα, λέμε τα μάτια στο αμπέλι, λέμε τα δόντια της θήκης ή της τσατσάρας, τα γένια για τις ρίζες, μια γλώσσα γης, λέμε λαιμός για τη χαράδρα, ένας βραχίονας θάλασσας ή τα πλευρά της θάλασσας, επίσης λέμε μια φούχτα για λίγους ανθρώπους, τα πλευρά για τις πλευρές, η καρδιά για το κέντρο, το οποίο οι Λατίνοι αποκαλούν umbilicus, το πόδι για το τέλος ή τη βάση. Τα φρούτα έχουν σάρκα, μιλάμε για μια φλέβα νερού ή μετάλλου, το κρασί είναι το αίμα του αμπελιού, η γη έχει εντόσθια, ο ουρανός γελάει, ο αέρας σφυρίζει και το νερό μουρμουρίζει.»
Η πραγματική εντροπία μιας αυξανόμενης αυτοκρατορίας ή γλώσσας αυξάνει διαρκώς με την πάροδο του χρόνου, αλλά η μέγιστη δυνατή εντροπία της αυξάνεται ταχύτερα κατακτώντας νέα εδάφη ή νέες λέξεις. Επομένως, με την πάροδο του χρόνου, η αυτοκρατορία ή η γλώσσα θα απομακρύνεται όλο και περισσότερο από το θάνατο. Η αυτοκρατορία, ή η γλώσσα, όμως, δεν μπορεί να αυξάνει εσαεί (ελάττωση εντροπίας). Κάποια στιγμή θα φτάσει στην ελάχιστη σχετική εντροπία και από εκεί και πέρα η εντροπία θα αυξάνεται, μέχρι να ξεπεράσει μια ορισμένη τιμή και να επέλθει ο θάνατος, η διάλυση. Τη στιγμή της ελάχιστης εντροπίας, η αυτοκρατορία θα διαλυθεί και θα δημιουργηθούν νέα κράτη, η γλώσσα θα εξαφανιστεί και θα δημιουργηθούν νέες γλώσσες και ο κύκλος θα συνεχιστεί. Το ίδιο ισχύει για κάθε «ζωντανό» φαινόμενο. Κάθε ζωντανό φαινόμενο κάνει μια «βουτιά» στην εντροπία, ελαττώνοντας την εντροπία του. Αυτές «οι βουτιές» αποτελούν την εξέλιξη.
Ας δούμε αναλυτικά την πορεία της ελληνικής γλώσσας.
Γέννηση της ελληνικής γλώσσας.
Η γλώσσα γεννήθηκε από το τραγούδι, όταν τούτο έφτασε στο σημείο ελάχιστης εντροπίας του. Γι’ αυτό «τα ελληνικά είχαν προσωδιακή προφορά...»
Ζωή της ελληνικής γλώσσας.
Κατά τη ζωή ελαττώνεται η εντροπία της γλώσσας, ήτοι αυξάνει η πολυπλοκότητα και η οργάνωσή της, η γραμματική και το συντακτικό. Το ελληνικό ρήμα απέκτησε πάνω από 350 τύπους, εμφανίζονται επτά χρόνοι. Το ουσιαστικό απέκτησε περίπου 10 μορφές και τρεις αριθμούς.
Γέννηση άλλων γλωσσών.
Στο σημείο αυτό η γλώσσα έχει φτάσει στην ελάχιστη δυνατή εντροπία της. Είναι το σημείο, στο οποίο η γλώσσα διασπάται, γεννάει άλλες γλώσσες. Η αρχαία ελληνική γλώσσα, η οποία από το 500π.Χ. μέχρι το 1500μ.Χ. είναι καταγραμμένη στην πιο πλούσια γραμματεία του αρχαίου κόσμου … με τη βία σχεδόν κρατήθηκε στους 20 αυτούς αιώνες ως μια ενιαία γλώσσα, … Στην πράξη ήδη από τον τρίτο ή τέταρτο αιώνα της επιβιώσεώς της συμβίωνε με άλλες ζώσες και τρέχουσες δημοτικές μορφές της, διαφορετικές από την ίδια. Δηλαδή, στον τρίτο ή τέταρτο αιώνα, η γλώσσα έφθασε στην ελάχιστη εντροπία και γέννησε άλλες γλώσσες. Μπορούμε να πούμε ότι δημιουργήθηκε ολόκληρη «οικογένεια».
Γήρανση της γλώσσας.
Κατά τη διαδικασία γήρανσης, η εντροπία της γλώσσας αυξάνει, ήτοι ελαττώνεται η πολυπλοκότητα και η οργάνωσή της. Η γλώσσα απλοποιείται. Εξαφανίζονται πολλοί τύποι ρημάτων και ουσιαστικών, μένουν δύο αριθμοί. Επικρατεί το μονοτονικό έναντι του πολυτονικού.
Θάνατος της γλώσσας.
Η γλώσσα φτάνει στο σημείο μεγίστης εντροπίας, ήτοι πλήρους αποδιοργάνωσης, και μοιραία εξαφανίζεται.
Πέραν της καθαρά φυσικής ερμηνείας της καμπύλης εντροπίας της γλώσσας, μπορούμε να ερμηνεύσουμε την πορεία της γλώσσας και πολιτισμικά:
Γέννηση της ελληνικής γλώσσας.
Η γλώσσα γεννήθηκε από τον αδύνατο ως κριτήριο επιλογής του από τις γυναίκες σε αντιστάθμισμα της δύναμης του δυνατού. Με την γλώσσα ο αδύνατος έλεγε ψέματα στις γυναίκες, προσπαθώντας να τις σαγηνεύσει.
Ζωή της ελληνικής γλώσσας.
Για να επιλεγεί από τις γυναίκ ες, ο αδύνατος χρειαζόταν πολύπλοκη γλώσσα για να λέει πιστευτά ψέματα. Έτσι δημιουργούνται η γραμματική και το συντακτικό, και όλο το οικοδόμημα μιας πολυσύνθετης γλώσσας.
Γέννηση άλλων γλωσσών.
Όταν ο αγώνας για αναπαραγωγή μετατοπίστηκε τελικά από τους δυνατούς στους αδύνατους, οι γυναίκες άρχισαν να επιλέγουν με κριτήριο την γλώσσα. Ο κάθε αδύνατος, πέραν του καλού ψέμματος, έπρεπε να διαθέτει και καλή γλώσσα.
Γήρανση της γλώσσας.
Μετά την επικράτηση των αδυνάτων, του πολιτισμού, η γλώσσα έπαψε να είναι κριτήριο επιλογής - όλοι μιλούν και όλοι λένε ψέματα. Συνεπώς το ψέμα και η γλώσσα δεν μπορεί πλέον να είναι κριτήριο επιλογής. Δεν χρειάζεται πλέον πολυσύνθετη γλώσσα και σιγά-σιγά η γλώσσα απλοποιείται, εκφυλλίζεται. Οι άνδρες αναγκάζονται να βρουν άλλο κριτήριο επιλογής.
Steven Pinker.
Giambattista Vico, La science nouvelle, 1725, Gallimard, σελ. 146-147, από το βιβλίο του Κωστή Παπαγιώργη, όπ.π., σελ. 153.
|