Από το βιβλίο «Πολιτισμός και φυσική επιλογή», εκδόσεις Αρδενίδη, Αθήνα 2003
του Κων/νου Δημ. Μαρίτσα (από Λάστα Γορτυνίας)
– Όταν δύο άνθρωποι μαλώσουν, ποιος θα υποχωρήσει;
– Ο πιο πολιτισμένος!
Ο αδύνατος, ο άτολμος, ο απροστάτευτος άνθρωπος είναι ο δημιουργός και φορέας του πολιτισμού.
Το έρεισμα για την συγγραφή του παρόντος άρθρου, ήταν η απορρία μου «Τι είναι Πολιτισμός;». Διαβάζοντας σχετικά βιβλία, ανακάλυψα πολλούς ορισμούς του Πολιτισμού, όπως: «Σύμφωνα με τη θεωρία του Φρόυντ, η σύγκρουση, με τη μορφή που παίρνει μέσα στον πολιτισμό, προκαλείται και διαιωνίζεται από το γεγονός ότι επικρατεί η Ανάγκη, (Lebensnot), ο αγώνας για την επιβίωση. … Η Lebensnot τώρα εμφανίζεται ως η ανάγκη κι η ελλειμματικότητα που αποτελούν μέρος της οργανικής ζωής καθαυτής. Ο αγώνας για την επιβίωση κάνει αναγκαία την απωθητική τροποποίηση των ενστίκτων, κυρίως εξαιτίας της έλλειψης επαρκών μέσων και πόρων για ολοκληρωμένη, άπονη κι άκοπη ικανοποίηση των αναγκών των ενστίκτων. Αν αυτό αληθεύει, η απωθητική οργάνωση των ενστίκτων στον αγώνα για την επιβίωση θα ήταν αποτέλεσμα εξωγενών παραγόντων – εξωγενών με την έννοια ότι δεν είναι μέρος της "φύσης" των ενστίκτων, αλλά προέρχεται από τις ειδικές ιστορικές συνθήκες κάτω από τις οποίες αναπτύσσονται τα ένστικτα.» Η παράγραφος θα μπορούσε χωρίς κανένα πρόβλημα να ισχύει και για τα ζώα και για τα φυτά…
Κοινό γνώρισμα όλων των προσπαθειών ορισμού του Πολιτισμού είναι η χρήση αφηρημένων εννοιών με μεταφυσικούς σκοπούς, όπως: «Στην προσπάθειά του να κατανοήσει τον κόσμο και τον εαυτό του μέσα σ’ αυτόν, ο άνθρωπος φτιάχνει γλώσσα, μύθο, φιλοσοφία, επιστήμη, τέχνη. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι ο πολιτισμός στο σύνολό του αποτελεί "πορεία προοδευτικής αυτοαπελευθέρωσης του ανθρώπου", με την έννοια ότι ο πολιτισμός αποβλέπει στο να απαλλάξει τη ζωή από το υλικό της βάρος.»
Θα ήθελα εν συντομία να αναλύσω τον ορισμό (η ίδια περίπου ανάλυση ισχύει για όλους τους ορισμούς ή προσπάθειες ορισμών). Ο ορισμός ξεκινά με τη φράση: «Στην προσπάθειά του να κατανοήσει τον κόσμο και τον εαυτό του μέσα σ’ αυτόν ...». Η μόνη προσπάθεια του ανθρώπου είναι η επιβίωση του ιδίου και του γένους. Η έννοιες «κόσμος» και «εαυτός» είναι μάλλον αποτέλεσμα του πολιτισμού παρά αίτιο ή ορισμός. Και συνεχίζει: «… ο άνθρωπος φτιάχνει γλώσσα, μύθο, φιλοσοφία, επιστήμη, τέχνη…». Καταρχήν όλες οι αναφερόμενες έννοιες δεν ορίζονται, πχ. «γλώσσα» έχουν και τα ζώα, είναι δε προφανές ότι όλα αυτά είναι αποτέλεσμα του πολιτισμού. Πώς ο άνθρωπος αποφάσισε να φτιάξει τέχνη; Πώς η τέχνη τον βοήθησε να επιβιώσει; Τι σχέση έχει η τέχνη με τη φυσική επιλογή; Ουδεμία απάντηση! Και φτάνουμε στον «ορισμό» του πολιτισμού: «πορεία προοδευτικής αυτοαπελευθέρωσης του ανθρώπου!» Η έννοια «πορεία» έχει μεταφυσικό σκοπό, η έννοια «αυτοαπελευθέρωση» έχει σωρεία μεταφυσικών σκοπών. Τι σημαίνει «αυτοαπελευθέρωση»; Ο άνθρωπος ήταν δούλος του εαυτού του; Δεν αναλύω το «προοδευτικής», διότι φοβάμαι μην αστοχήσω πολύ. Τι συμβαίνει όμως κατά τη διάρκεια της «προοδευτικής», κανείς δεν ξέρει. Πώς δε ο πολιτισμός (και γιατί) αποβλέπει να απαλλάξει τη ζωή από το υλικό της βάρος, κανείς δεν ξέρει. Ποιο είναι το υλικό βάρος της ζωής; Ουδεμία απάντηση! Το βασικότερο όμως γνώρισμα όλων των ορισμών, είναι ότι θεωρούν αξιωματικά ότι ο άνθρωπος έφτιαξε πολιτισμό. Ο ίδιος ορισμός θα μπορούσε να παραφραστεί ως εξής: «Στην προσπάθειά του να κατανοήσει τον κόσμο και τον εαυτό του μέσα σ’ αυτόν, ο πίθηκος φτιάχνει γλώσσα, μύθο, φιλοσοφία, επιστήμη, τέχνη. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι ο πολιτισμός στο σύνολό του αποτελεί "πορεία προοδευτικής αυτοαπελευθέρωσης του πιθήκου", με την έννοια ότι ο πολιτισμός αποβλέπει να απαλλάξει τη ζωή από το υλικό της βάρος.» Γιατί ο άνθρωπος και όχι ο πίθηκος, το ποντίκι ή το πεύκο; Κανένας δεν αναφέρει γιατί (μόνο) ο άνθρωπος έφτιαξε πολιτισμό. Πώς από τη φυσική επιλογή ο άνθρωπος έφτασε στον πολιτισμό; Με άλλα λόγια, κανείς δεν αναρωτήθηκε γιατί η ανάγκη επιβίωσης του ανθρώπου τον οδήγησε στον πολιτισμό. Γιατί τα άλλα ζώα ή φυτά δεν ακολούθησαν τον ίδιο δρόμο; Γιατί δεν έφτιαξε πολιτισμό το λιοντάρι, το δελφίνι ή το τριαντάφυλλο; Μήπως τον ακολούθησαν;
Αλλά ας παρακολουθήσουμε την εξέλιξη του πολιτισμού στάδιο-στάδιο. Ο άνθρωπος, αδύνατος και απροστάτευτος, αφανιζόταν από δύο αίτια, πρώτον από τα άλλα ζώα, για τα οποία αποτελούσε το εύκολο θύμα, και, δεύτερον, από τον αγώνα μεταξύ των αρσενικών για την αναπαραγωγή του είδους. Σύμφωνα με τον Δαρβίνο «Ο αγώνας για την επιβίωση σκληρότερος μεταξύ ατόμων και ποικιλιών του ιδίου είδους.» Συνεπώς, ο άνθρωπος (ο άνδρας) ήταν καταδικασμένος σε αφανισμό. Η μόνη διέξοδος ήταν η κατάργηση του βίαιου, εμφυλίου κυριολεκτικά αγώνα για επικράτηση και αντικατάστασή του με άλλα κριτήρια επιλογής. Οι άλλοι ζώντες οργανισμοί απλά δε διέθεταν τον απαιτούμενο εγκέφαλο για να «γνωρίζουν» και «νιώθουν». Η κατάργηση του βίαιου αγώνα, του βασικού αιτίου αφανισμού του ανθρώπου (του άνδρα) έγινε από τον άνθρωπο (τον άνδρα) συνειδητά. Και μόνο ο άνθρωπος, λόγω του μυαλού του, κατάργησε τον βίαιο εμφύλιο αγώνα. Ήτοι, μόνο ο άνθρωπος κατάργησε συνειδητά τη διαδικασία της φυσικής επιλογής.
Καταργώντας το βίαιο αγώνα, δημιούργησε κοινωνία ομοίων οργανισμών – κοινωνία ανθρώπων. Έπρεπε όμως να βρει ένα υποκατάστατο του βίαιου εμφυλίου αγώνα, του τρόπου επιλογής των αρσενικών από τα θηλυκά. Και τον βρήκε στην αναπαράσταση – στο χορό! Στα Βαλκάνια και σήμερα υπάρχουν οι άνδρες «πεχλιβάνηδες», που συμμετέχουν σε αγώνες ελεύθερης πάλης. Και στα ζώα παρατηρείται η απλή αναπαράσταση του εμφυλίου αγώνα με το υποκατάστατο του χορού. «Όπως πολλές άλλες όψεις της σωματικής επαφής, ο χορός έχει κι αυτός μια μεγάλη ιστορία και συνδέεται άμεσα με το ζωικό μας παρελθόν. … Είτε φτεροκοπώντας γύρω γύρω, είτε γέρνοντας δεξιά κι αριστερά, είτε πηδώντας πάνω κάτω, το πουλί εκφράζει διαρκώς τις προθέσεις του στον ερωτικό του σύντροφο.» Ίσως όμως τα ζώα το αντέγραψαν από τους ανθρώπους. «Τα αποτελέσματα αυτής της εξέλιξης εκφράζονται σε πολλά είδη ζώων και με την μορφή τελετουργικής αναπαράστασης απειλητικών κινήσεων, καθώς και με την μορφή "χορών μάχης"».
Μέσα από την αναπαράσταση του βίαιου εμφυλίου αγώνα, η γυναίκα έπρεπε να διαλέξει τον ήρωα, το νικητή για να συνουσιάσει μαζί του. Το θηλυκό καλείται να διαλέξει τον καλύτερο χορευτή/πολεμιστή, ήτοι τον «εικονικό» ήρωα.
Η αλλαγή στον τρόπο επιλογής επέφερε και άλλες αλλαγές, που φαίνονται ακόμα και σήμερα. Ο ήρωας της φυσικής επιλογής ήταν ο άνδρας, που γύριζε νικητής από τον πόλεμο ή το κυνήγι, ήτοι η επιλογή γινόταν μακριά από το βλέμμα των γυναικών. Οι γυναίκες δεν ήσαν μάρτυρες του αγώνα επιβίωσης (επιλογής) του άξιου για αναπαραγωγή άνδρα. Αντίθετα, με το «χορό μάχης» η επιλογή γινόταν άμεσα από τις γυναίκες και μάλιστα δημόσια. Οι άνδρες άρχισαν να επιδεικνύουν τα προσόντα επιλογής τους χορεύοντας και τραγουδώντας μπροστά στις γυναίκες. Ο Ροδόλφο Βαλεντίνο, ο Έλβις, ακόμα και ο Σάκης Ρουβάς είναι οι απόγονοι αυτών των ανδρών, που σαγηνεύουν τις γυναίκες με τη δημόσια εκδήλωση της επιλογής για αναπαραγωγή.
Όσο ο χορός απομακρυνόταν από την αληθινή μάχη, τόσο η γυναίκα έπρεπε να αλλάζει και τα κριτήρια επιλογής. Οι ενστικτώδεις κραυγές πόνου έπρεπε να αντικατασταθούν με επίκτητες, τα κτυπήματα με απλή επαφή. Η γυναίκα διάλεγε τον άνδρα νικητή, είτε στο πεδίο της μάχης, είτε στο πεδίο του αθλητισμού ή χορού, που ήταν η αναπαράσταση της μάχης.
Οι άνδρες κλήθηκαν να αναπαριστούν τη μάχη όσο πιο πειστικά γίνεται, οι δε γυναίκες να προσαρμόσουν τα κριτήρια επιλογής στο νέο τρόπο ανταγωνισμού των ανδρών. Το κριτήριο της βίαιης επικράτησης η γυναίκα κλήθηκε να το αντικαταστήσει με άλλα, πολιτισμένα, στα οποία, με την αρχή της φυσικής επιλογής, προσαρμόστηκαν οι άνδρες. Τα πρώτα κριτήρια επιλογής, μέσα από το χορό, όπου δεν υπήρχαν νικητές και ηττημένοι, η γυναίκα (ο άνθρωπος) τα αναζήτησε στη φύση. Γι’ αυτό υποθέτουμε, ότι ήσαν:
–το τραγούδι,
–η εμφάνιση και
–τα δώρα.
Ο άνδρας προσαρμόστηκε στα νέα «πολιτιστικά» κριτήρια. Η υπόθεση αυτή στηρίζεται σε δύο λόγους. Πρώτον, γιατί ακόμα και σήμερα «το τραγούδι, η εμφάνιση και τα δώρα» αποτελούν εκφράσεις (ερωτικής) προτίμησης στους ανθρώπους (άνδρες), ανεξάρτητα από την πολιτιστική στάθμη, και δεύτερον, γιατί συναντιούνται και στα ζώα. Είναι γνωστό ότι πολλά ζώα κερδίζουν την ερωτική (αναπαραγωγική) σύντροφο με την έμφυτη ή και την επίκτητη ομορφιά, τραγουδώντας, όπως και προσφέροντας δώρα: Τέλος, οι ανθρωπολόγοι έχουν παρατηρήσει ότι συχνά οι αρχηγοί των φυλών και είναι προικισμένοι ομιλητές και έχουν πολλές γυναίκες – αυτό θα μπορούσε να κεντρίσει θαυμάσια τη φαντασία όσων αδυνατούν να διανοηθούν πώς είναι δυνατόν οι γλωσσικές δεξιότητες να έχουν από δαρβινική άποψη κάποια σημασία. Αλλά και στις «πολιτισμένες» κοινωνίες, οι επιτυχημένοι δημόσιοι άνδρες είναι οι καλοί χειριστές της γλώσσας – και αξιώματα κατέχουν και γυναίκες έχουν.
Και όλων το κριτήριο και το μέτρο ήταν η φύση. Η ανάγκη απομάκρυνσης από τη φύση δημιούργησε στον άνθρωπο (άνδρα) επίκτητες ιδιότητες, όπως φαντασία, αφαίρεση κτλ., που τον απομάκρυναν όλο και περισσότερο από τα ζώα. Ο άνδρας τραγουδούσε (απέκτησε γλώσσα), στολιζόταν (δημιούργησε ομορφιά), χάριζε δώρα (αποκτούσε περιουσία). Ο άνδρας με τη φαντασία δημιούργησε νέα εικονική πραγματικότητα για τη γυναίκα, πράγμα που δε χρειάζονταν τα ζώα και οι γυναίκες. Οι άνδρες κλήθηκαν να δημιουργήσουν τον κόσμο, ώστε, καταργώντας τον εμφύλιο αγώνα, να δώσουν κριτήρια επιλογής τους από τις γυναίκες. Έτσι δίδεται απάντηση στην ερώτηση: «Αλλά πώς γεννήθηκαν τα νοήματα – οι γενικεύσεις και αφαιρέσεις που συγκροτούν τη γλώσσα;»
Ήδη φθάσαμε στον πρώτο ορισμό, ή στο πρώτο βήμα, του πολιτισμού: «Πολιτισμός είναι η αντικατάσταση του βίαιου εμφυλίου αγώνα επικράτησης με μη βίαιους αγώνες». Η γυναίκα, το θηλυκό, επέλεγε τον νικητή με κριτήρια τραγουδιού, εμφάνισης και δώρων. Από τον αγώνα τραγουδιού γεννήθηκε η γλώσσα (τέχνη, φιλοσοφία), από τον αγώνα εμφάνισης – η ομορφιά (εμφάνιση, επιστήμη) και από τα δώρα – η ιδιοκτησία (τεχνολογία). Έτσι έγινε το πρώτο βήμα για την εξασφάλιση της ανθρώπινης ύπαρξης.
Καταργώντας όμως τον εμφύλιο βίαιο αγώνα, ο άνθρωπος αδυνάτιζε βιολογικά, επειδή αναπαρήγαν και οι αδύνατοι, ήτοι έγινε ακόμα πιο εύκολο θύμα για τους εχθρούς του, τα ζώα. Εύκολα τότε πια έκανε το δεύτερο βήμα, δηλαδή κατάργησε και το βίαιο αγώνα με τα ζώα, αντικαθιστώντας τον πάλι με το χορό. Για να γίνει πραγματική η αναπαράσταση της μάχης ανδρών και ζώων, έπρεπε οι χορευτές (άνδρες) να μιμηθούν τη μορφή και την κραυγή των ζώων, παράλληλα τα γεγονότα να γίνονται αντιληπτά από το ακροατήριο, γυναίκες, που θα επέλεγε τους νικητές άνδρες. Για να πετύχουν, οι άνδρες φορούσαν τα τομάρια των ζώων (αρκούδες, λύκοι, ελάφια κτλ.) και κραύγαζαν αναπαριστώντας τις κραυγές των ζώων. Παράλληλα έπρεπε να «περιγράφουν» τη μάχη. ’Ετσι δημιουργήθηκε η (ανδρική) φαντασία. Φορώντας τα τομάρια των ζώων για την ανάγκη του χορού, ο άνθρωπος ανακάλυψε ότι, παράλληλα, τα τομάρια τον ζέσταιναν και τον προστάτευαν. Έτσι ανακαλύφθηκε ο ρουχισμός. Ο ρουχισμός, για τις ανάγκες του χορού, ήταν το αίτιο να χάσει ο άνθρωπος το τρίχωμά του.Ακόμα και σήμερα υπάρχουν έθιμα που θυμίζουν αυτό το στάδιο του πολιτισμού. Έτσι φθάσαμε στο δεύτερο ορισμό του πολιτισμού: «Πολιτισμός είναι η αντικατάσταση του βίαιου αγώνα επικράτησης με μη βίαιους αγώνες».
Αφού κατάργησε εντελώς τη βία ως κριτήριο (φυσική επιλογή), η γυναίκα άρχισε να διαλέγει με βάση την ομιλία (μουσική, λόγος), την ομορφιά (στολισμός, μόδα, τέχνη) και τα δώρα (πλούτος, ιδιοκτησία). Ο άνθρωπος πλέον από τη φυσική (ασυνείδητη) επιλογή μεταπήδησε στην επίκτητη (συνειδητή) επιλογή. Έχασε το τρίχωμά του, έγινε αδύνατος για επιβίωση, γιατί επεκράτησε ο πολιτισμός και η επίκτητη επιλογή. Ήτοι, ο άνθρωπος δεν είναι αποτέλεσμα της φυσικής επιλογής!
Εδώ θα ήθελα να παρατηρήσω το εξής: ακόμα και στην εποχή μας, στο χώρο της τέχνης επικρατεί μια ερωτική ελευθερία. Μεταξύ των ηθοποιών, των τραγουδιστών και γενικά των καλλιτεχνών, οι ερωτικές εκδηλώσεις, φιλιά, αγκαλιές, θεωρούνται φυσιολογικές και δεν προκαλούν. (Είναι οι επώνυμοι, που εκδηλώνουν δημόσια τις πράξεις ερωτικής επιλογής). Αντίθετα, στα άλλα επαγγέλματα δεν υπάρχει αυτή η ελευθερία. Οι δικηγόροι, οι μηχανικοί, οι αγρότες δε φιλιούνται και αγκαλιάζονται με την ευκολία των καλλιτεχνών. Προφανώς, διότι οι καλλιτέχνες είναι οι απόγονοι των δημόσια διαγωνιζομένων ανδρών με σκοπό την επιλογή από τη γυναίκα, είναι οι φορείς της αναπαραγωγής.
Τελικός ορισμός του πολιτισμού:
Πολιτισμός είναι η επιβίωση του αδυνάτου.
Υπάρχει σύνδεση μεταξύ των τριών (3) εκφράσεων του πολιτισμού, ήτοι μεταξύ του τραγουδιού (της γλώσσας), της ομορφιάς και της ιδιοκτησίας. Οι λέξεις-κλειδιά σε οποιαδήποτε γλώσσα είναι τα ρήματα «είμαι» και «έχω». Το ρήμα «είμαι» απαιτείται για την πραγματοποίηση της επιλογής των ανδρών από τις γυναίκες βάσει της εμφάνισης: «εγώ είμαι όμορφος» και το ρήμα «έχω» απαιτείται για την επιλογή βάσει της ιδιοκτησίας: «εγώ έχω ιδιοκτησία». Εάν ο πολιτισμός βασιζόταν σε άλλα κριτήρια επιλογής, π.χ. τρέξιμο ή ψάρεμα, οι λέξεις-κλειδιά θα ήσαν «τρέχω»: «εγώ τρέχω γρήγορα» και «ψαρεύω»: «εγώ ψαρεύω με επιτυχία». Η αγγλική γλώσσα τα πήρε αυτούσια από τα ελληνικά: «είμαι» - «I am» και «έχω» - «I have». Επιπλέον, όλες οι γλώσσες παρουσιάζουν χαρακτηριστικές ομοιότητες, κυρίως στις πρωταρχικές έννοιες, όπως τα ρήματα «είμαι» και «έχω», τις λέξεις για τον/τους θεό/θεούς, τους αριθμούς, τον πατέρα, τη μητέρα κοκ.
|